Vad gör dig unik?

I arbetet med att söka jobb är det viktigt att lyfta fram sina unika sidor. Peter Enberger, rådgivare på TRR, tipsar om hur du gör.

Peter EnbergerLåt det ta tid

Det tar tid att komma fram till hur just du kommunicerar vem du är på bästa sätt. Kompetensinventeringen på TRR Online är ett bra sätt att identifiera dina unika sidor, som är kombinationen av vad du kan, vem du är och vad du vill. 

Tänk efter vilket avtryck du vill göra

Tänk på att du i all kommunikation med företag sätter avtryck. Därför ska du i förväg ha bestämt dig för vilket avtryck du vill sätta utifrån företagets kravspecifikation.

När du skall kommunicera med ett företag börjar du med att identifiera följande:

  • Vad är viktigast i företagets kravprofil?
  • Vad vill de läsa om mig?

Sedan analyserar du hur du kan matcha det - och hur du ska kommunicera det till företaget.

Bestäm vad du vill kommunicera och var konsekvent

Det som är viktigast för rekryteraren är det som skall komma först i brevet. Vill du kommunicera kreativitet, noggrannhet eller professionalism?  Oavsett vilket, så skall det märkas i all din kommunikation med arbetsgivaren. Du ska visa det i den layout du har valt, i dina ordval och i dina formuleringar.

Exempel på kommunikation av unika sidor

Använd gärna liknelser när du kommunicerar, speciellt när du beskriver dina egenskaper. Du kan gärna sätta en ”stämpel” på dig själv:

  • Envis som en oxe – jag slutför alltid de uppgifter jag tagit på mig.
  • Jag är syster med Bamse – tänker alltid på de svagaste i teamet först.
  • Jag är en typisk LandRover – passar lika bra där jag behöver kavla upp ärmarna och slita som jag gör som VD-assistent vid styrelsemöten.
  • Hitta gärna dina egna symboler och liknelser.

Lycka till!
Peter Enberger, Rådgivare TRR Trygghetsrådet


  • Ge omdöme
Kommentarer
Material