Vi tar hjälp av cookies för att TRR.se ska fungera så bra som möjligt. Genom att använda webbplatsen godkänner du detta.

Jag förstår
Tillbaka

Så får du alla att vissla till jobbet

Bara de företag som kan attrahera, engagera och utveckla rätt medarbetare står sig i konkurrensen de närmaste åren. Det var essensen i Svante Randlerts föreläsning på TRRs kundevenemang i Stockholm den 5 juni.

Närmare 200 arbetsgivare och fackliga företrädare från en rad TRR-anslutna företag  deltog på evenemanget. Allt för att få en bild av hur just de kan leva upp till föreläsningens rubrik "Så attraherar du kunder och medarbetare".

Svante Randlert vill att vi i högre grad fokuserar på kultur, förtroende och utveckling istället för struktur, riskminimering och kontroll. "De ballaste bolagen i Silicon Valley inför just nu 'Swedish fika'. I Sverige gör bolagen tvärtom." Foto: Athenas– Människor gör affärer med människor. Vi måste sluta prata om "business-to-business". 2017 var året då chefen blev viktigare än logotypen. Idag begär många referenser på den blivande chefen, tonade Svante Randlert in förmiddagen och lyfte fram de 10 budord som får medarbetare att vissla hela vägen till jobbet:

Medarbetare: Nästan allt går att kopieras. Allt utom en enda sak: människorna i er organisation. Det är den faktor som har störst potential att bli en unik konkurrensfördel för er

Rätt kompetens: Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Vilken kompetens behöver ni för att digitalisera det som går att digitalisera? Men säkerställ också den kompetens ni behöver imorgon och som inte går att digitalisera.

Relationer: Värdefulla relationer är relationer med värden i.

Kultur: Fokusera mer på kultur, förtroende och utveckling istället för struktur, riskminimering och kontroll.

De ballaste bolagen i Silicon Valley inför just nu 'Swedish fika'. I Sverige gör bolagen tvärtom.


Kommunikation:
Fakta informerar, känslor säljer. Människor övertygas av syften och värden, och övertalas av bevis och nytta.

Engagemang: När du är nöjd gillar du det du gör, och det du har gjort. När du är engagerad älskar du det du gör, och varför du gör det.

Utveckling: Organisationer och resultatet växer när medarbetarna växer.

Ambassadörer: Ett varumärke är summan av allas uppfattning och upplevelse om er. Dina medarbetare är alla potentiella volontärsäljare

Konkurrensfördelar: Kommunicera vad ni som arbetsgivare har som andra inte har, och förstärk det som målgruppen inte tar för givet.

Att mäta: Mät för att förstå hur det går och vart ni är på väg, inte för att kontrollera vad som gjorts.

Konsten att kunna attrahera, engagera och utveckla rätt medarbetare på rätt plats är med andra ord helt avgörande för arbetsgivare som vill nå goda resultat, menar Svante.

Vad krävs

Mycket talar för att allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras. Men det finns trots allt några kompetenser som med all säkerhet inte kan ersättas av robotar. Svante lyfter fram några:

  • Intuition
  • Relation
  • Emotion
  • Empati
  • Kreativitet

– Som kundansvarig på TRR, träffar jag många arbetsgivare som upplever att det är svårt att hitta rätt kompetens. Många säger också att personer med den "rätta" profilen ofta svåra att behålla. Med den här föreläsningen vill vi ge våra kundföretag verktyg att bli en attraktiv arbetsgivare. Kanske till och med en drömarbetsgivare, säger Lisbeth Axelsson.

Korta fakta

Svante Randlert är Business & People Advisor på Academic Work och en av Sveriges mest anlitade konsulter i ämnet. Han är också författare till handboken "Drömarbetsgivaren".

Publicerad: 2018-06-14

Tillbaka

Skriv ut
Gå upp

Lämna synpunkter på innehållet