Vi tar hjälp av cookies för att TRR.se ska fungera så bra som möjligt. Genom att använda webbplatsen godkänner du detta.

Jag förstår
Tillbaka

Enklare att ansöka till TRR

Mindre att fylla i, smidigare process och enklare att följa upp. När TRR uppdaterar sitt ansökningsförfarande blir det med en lösning som förenklar för alla parter.

Från och med den 1 april får TRRs ansökan ett nytt utseende. Medarbetare som avslutar sin anställning till följd av arbetsbrist eller sjukdom behöver nu enbart skapa ett konto hos TRR, så är deras del av ansökan klar. Även för arbetsgivarna, som är de som huvudsakligen ansöker, blir ansökningsprocessen betydligt lättare.

Ansöka som arbetsgivare


Jämfört med tidigare är det betydligt mindre att fylla i. Den arbetsbrist som ligger till grund för uppsägning behöver inte längre styrkas med dokument som MBL-protokoll eller uppsägningsbesked. Nu räcker det med att ange en facklig kontaktperson. Den fackliga kontaktpersonen får i sin tur ett mejl som bekräftar ansökan och kan reagera på det om något skulle vara felaktigt.

Ansökan är utformad så att det skapas ett TRR-uppdrag och till det knyts även viss gemensam information till alla uppsagda tjänstemän från samma företag. Arbetsgivaren kan även följa upp ärendet online vilket inte har varit möjligt tidigare.

Lanseringen av den nya ansökan är det första steget till en renodlad kundportal och en del i TRRs digitaliseringsprocess.

Publicerad: 2019-04-01

Tillbaka

Skriv ut
Gå upp

Lämna synpunkter på innehållet