Jag förstår

1,8 miljoner svenskar vill byta jobb

Så många som 1,8 miljoner svenskar funderar på att byta jobb, men tvekar. Vanligaste orsakerna till att vilja byta jobb är utveckling, förändring, missnöje med lönen eller missnöje med chefen. Det framgår av en undersökning som TRR låtit göra.

TRR Trygghetsrådet uppmanar svenska folket att släppa taget och byta jobb oftare.

-Det är idag ett större handikapp att ha varit 20 år på samma arbetsplats än att ha fyllt 55 år, säger  TRR Trygghetsrådets vd Carl –Gustaf Leinar och uppmanar svenskarna att bli bättre på att karriärplanera.

-Det är alldeles för få som tänker på sin egen utveckling och tar aktiva beslut i karriären. Om fler gör det får vi en större rörlighet på arbetsmarknaden – något som är bra för oss alla, säger han.

1,1 miljoner svenskar har bytt jobb det senaste året. Men 1,8 miljoner svenskar har de senaste  åren funderat på att byta jobb, men inte tagit steget. För de som vill byta jobb är skälen desamma som för de som redan bytt arbete. 47 procent svarar att de vill utveckla sig själva. 35 procent anger att de är missnöjda med sin lön och 24 procent anger  missnöje med sin chef.

Ungefär en miljon svenskar som inte bytt jobb de senaste fem åren svarar att de inte funderat på att byta jobb. Största orsaken är att de är nöjda med sitt jobb – 74 procent. 24 procent svarar att nuvarande jobb är bra för deras familjesituation. 15 procent anger att de inte vill flytta och 10 procent vill inte riskera att bli sist anställd och först uppsagd (här är flera svar möjliga).

-Vår undersökning visar att det är nära två miljoner svenskar som funderar på att byta jobb men tvekar. Det vore bra för dessa personer och för Sverige att de byter jobb – vi får en mer rörlig och välsmord arbetsmarknad. Och de som byter ser till att någon annan får ett nytt arbete, säger Carl-Gustaf Leinar.

TRR Trygghetsrådet ger i dagarna ut en bok som heter Släpp taget. I den kommer flera personer till tals som bytt jobb den senaste tiden och som är mycket nöjda att de vågade ta steget.  De har fått en ny chans i arbetslivet.

TRR Trygghetsrådet har låtit undersökningsföretaget Norstat fråga 1010 svenskar i åldern 18-65 år olika jobbrelaterade frågor under perioden 9-16 juni i år. I gruppen 18-65 år finns cirka 5,8 miljoner personer.

Publicerad: 2016-06-21

Gå upp