Vi tar hjälp av cookies för att TRR.se ska fungera så bra som möjligt. Genom att använda webbplatsen godkänner du detta.

Jag förstår

Så ansöker du

Om din anställning har upphört på grund av arbetsbrist eller sjukdom behöver både du och din arbetsgivare ansöka till TRR för att vi ska kunna hjälpa dig.

Din arbetsgivare fyller i uppgifter om din anställning och du som lämnar anställningen fyller i dina kontaktuppgifter och kompletterar i vissa fall med uppgift om tidigare arbetsgivare. När båda parter har lämnat sina uppgifter får du besked om du har blivit beviljad rådgivning respektive avgångsersättning (AGE). Vår stöttning kan då inledas och vi kontaktar dig för ett första möte så fort som möjligt.

Ansök till TRR

 

Så här går ansökningsprocessen till

  • Skapa ett användarkonto här på TRR.se. Välj inloggning med BankID eller med lösenord och ange din e-postadress. Vi skickar dig ett meddelande! Bekräfta att din e-postadress stämmer och logga in genom att klicka på länken.
  • Om din arbetsgivare redan har gjort ansökan för dig kan du se vilka uppgifter som lämnats om din anställning. Om uppgifterna stämmer slutför du ansökan genom att klicka på "skicka in ansökan". I vissa fall vill vi ha kompletterande uppgifter från dig. Du kommer då att se fliken "Komplettera ansökan". Inom ett par dagar från det att TRR har mottagit en komplett ansökan från dig och din arbetsgivare får du svar på din ansökan.
  • Om din arbetsgivare ännu inte har gjort ansökan när du loggar in första gången lämnar du dina uppgifter och avvaktar svar. Ibland kan du behöva påminna din arbetsgivare om att lämna ansökan till TRR. Utifrån de uppgifter din arbetsgivare lämnar meddelar vi dig om du behöver logga in för att göra en komplettering.
  • När du har fått svar på din ansökan kommer din personliga rådgivare att kontakta dig för att boka in ett första möte.

Du kan göra din ansökan till TRR så snart du har mottagit ditt uppsägningsbesked. Det är en stor fördel om du har möjlighet att påbörja omställningsstödet redan under din uppsägningstid. Ansökan från båda parter måste ha inkommit inom två år räknat från sista anställningsdag.

Läs mer om vilka kriterier du behöver uppfylla för att få stöd från TRR.

Vad gör jag om min arbetsgivare inte skickar in min ansökan?

Om din arbetsgivare är förhindrad att skicka in ansökan av någon anledning kan du i sista hand vända dig till ditt fackförbund. De brukar då kunna skicka in ansökan i arbetsgivarens ställe.

Detta gäller vid konkurs

  • Vid konkurs är det konkursförvaltarens uppgift att ombesörja ansökan till TRR om det inte finns någon administrativ personal kvar på företaget.
  • Om din arbetsgivare inte har möjlighet att betala ut lön finns en statlig lönegaranti som innebär att staten betalar din lön för en viss period.
  • Din sista anställningsdag regleras enligt Lagen om anställningsskydd, LAS, eller kollektivavtal.

Efterskydd

Om du vill använda ditt efterskydd ska du inte göra en ny ansökan. Kontakta oss istället på telefonnummer 020-877 877 eller via e-post: kontakt@trr.se

Ansökan till TRR krävs även vid val av annan leverantör

Om din arbetsgivare tillsammans med fackförbund eller du själv villvälja en annan leverantör än TRR behöver du ändå ansöka om omställningsstödet via TRR för att vi ska kunna ersätta vald leverantör för omställningskostnaden. Om du väljer en annan omställningsleverantör har du ändå rätt till avgångsersättning (AGE) från TRR om du uppfyller villkoren i övrigt.


Skriv ut
Gå upp

Lämna synpunkter på innehållet