Vi tar hjälp av cookies för att TRR.se ska fungera så bra som möjligt. Genom att använda webbplatsen godkänner du detta.

Jag förstår
Tillbaka

Kom igång efter ledigheten

Nytt år och nya friska tag – många menar att bästa tiden för förändring och omtag är efter nyår. Men vad gör man om man inte känner sig motiverad och om det bara känns tungt och jobbigt?

Louise Lagerling, rådgivare TRR TrygghetsrådetFaktum är att det vore konstigt om det inte emellanåt kändes både tungt och jobbigt för dig som är mellan jobb. För att vara attraktiv för de som anställer behöver vi visa upp oss från vår bästa sida och signalera att vi är en resurs som kan och vill, trots att vi ibland kan känna det rakt motsatta. Det tar energi.  

Jobb ger social mening

I jobbet fick vi antagligen känna oss delaktiga och meningsfulla, vi hade ett socialt umgänge, ekonomisk trygghet och även ett fast ramverk och rutiner att rätta oss efter. Allt detta förändras när vi förlorar vårt jobb. För att vi ska må bra behöver vi kompensera för dessa förluster genom att hitta alternativ och vi behöver jobba aktivt med att fylla på energidepåerna för att orka hela vägen.

Skapa ett energikonto

En god idé är att göra sitt eget energikonto. Energikontots syfte är skapa en balans mellan insättningarna och uttagen i ditt liv och där valutan är energi. Börja med att lista energigivarna och energitjuvarna enligt rubrikerna ekonomi, meningsfulla uppgifter, relationer och hälsa.

Exempel på energigivare kan vara långpromenad med bästisen, sitta på TRR och söka jobb, ta mig tid att lösa korsord på morgonen och bättre tid med barnen. Exempel på energitjuvar kan vara frågvisa kompisar som undrar när jag ska få jobb, prenumerationen på DN som just nu kostar för mycket, kontakter med myndigheter och att sitta ensam hemma om dagarna.

Öka energigivarna

Nästa steg är att fundera på hur du kan öka energigivarna. De flesta mår bra av att träffa folk, komma ut från hemmet och att motionera. Även fasta rutiner kan göra mycket för välbefinnandet. Lägg upp jobbsöket som ett projekt där du är projektledaren. Sätt upp slutmål när du ska ha ditt nya jobb och delmål för hur du ska nå dit. Om du länge har funderat på att börja sjunga i kör kanske rätt tillfälle är nu!  Se till att schemalägga energigivarna varje vecka, annars riskerar de att inte bli av.

Minska på energitjuvarna

På samma sätt behöver du minska på energitjuvarna.  Du kanske inte ska prata så mycket med vännen som faktiskt ger dig huvudvärk och möjligen kan du skära en del kostnader som oroar dig. Det som inte går att ta bort kanske kan minskas ner – duger det inte t ex lika bra att städa ordentligt en dag i veckan istället för att smådutta varje dag?  

Många små justeringar kan göra stor skillnad och med en bättre balans kommer du att känna dig både mer motiverad och få bättre självförtroende. Kom också ihåg att på rätt arbetsplats är du ett kap och varje dag som går är en dag närmare ditt nya jobb.

Louise Lagerling, rådgivare TRR Trygghetsrådet

Tillbaka

Skriv ut
Gå upp

Lämna synpunkter på innehållet