Kompetenshöjande samtal

Genom att jobba med kompetensutveckling kan du som arbetsgivare stå rustad inför nya behov på arbetsmarknaden och samtidigt bidra till ökad lönsamhet, nöjdare medarbetare och ett mer attraktivt varumärke.

Dela

kvinna och man samtalar med dator pa bord

Framtida behov kräver breddad kompetens

Företag har mycket att vinna på att löpande arbeta med kompetenshöjande åtgärder för sina anställda. I dagens klimat sker förändringar i snabb takt vilket innebär att medarbetare kan behöva bredda sin kompetens för att möta framtida behov.

Att jobba förebyggande handlar om att se till att hela organisationen kan möta upp de nya krav som ställs på arbetsmarknaden. Medarbetarna får samtidigt chans att utvecklas och känna trygghet i att de har en plats på framtidens arbetsmarknad.

Att leda kompetenshöjande samtal

Med kompetenshöjande samtal är det viktigt att du som leder samtalet är lyhörd inför medarbetarnas önskan och tankar. Du behöver förstå och utvärdera medarbetarnas åsikter och samtidigt väga dessa mot organisationens krav och målbild.

Ditt förhållningssätt behöver pendla mellan att vara såväl coachande och undersökande, som tydlig och kravställande. Utgångspunkten i samtalet är medarbetarens kompetens, vilja och förutsättningar samt företagets behov av att ta sig från ett nuläge till ett nyläge.

Innan samtalet – praktiska förutsättningar

  • Välj plats med omsorg. Du bör välja en plats där ni kan sitta i lugn och ro, gärna lite avskilt.
  • Om mötet behöver ske online, var noga med att ni båda har kameran på genom hela mötet. Meddela medarbetaren innan om att sitta i lugn och ro utan störande moment.
  • Se till att ha gott om tid. Se till att ha goda marginaler före och efter andra möten och ha gott om tid för diskussion kring de frågor som dyker upp.
  • Var tydlig i möteskallelsen. När du är tydlig i kallelsen med vad mötet avser kan medarbetaren förbereda sig på ett bra sätt. Med rätt förutsättningar går det fortare att komma in på väsentligheterna.

Tänk igenom budskap och mål

Förbered dig genom att fundera på vilket budskap, mål och vilken önskad effekt du vill ha med samtalet.

Sträva efter att förmedla en så tydlig bild som möjligt om organisationens /avdelningens /teamets mål och visioner. Berätta vilka utmaningar och möjligheter det finns. Tydliggör om rollen kommer att förändras eller om det finns en önskan om att byta roll. Klargör förväntningar.

Försök sätta dig in i hur medarbetaren kan komma att reagera på samtalet och hur du som ledare ska hantera det. Kan samtalet mynna ut i frustration, ilska, rädsla eller besvikelse? Kan reaktionen komma att bli positiv; glädje, ökat engagemang och energi?

Frågor att fundera på innan samtalet

  • Har du en egen agenda, eget mål eller syfte med mötet. Hur ser den ut i så fall?
  • Hur ser utvecklingsmöjligheterna för medarbetaren ut?
  • Vilket kompetensbehov finns i organisationen och på vilket sätt kan medarbetaren fylla det?
  • Nyttjar organisationen medarbetarens fulla potential?
  • Vilka alternativ finns för medarbetarens nästa steg att utvecklas i önskad riktning?
  • Hur ser arbetsuppgifterna, ansvarsområdet och rollen ut? Hur kommer de att förändras?
  • Vad krävs av medarbetaren för att ta nästa steg?
  • Vad krävs av organisationen för att medarbetaren ska ta nästa steg?

Under samtalet

Se till att vara närvarande under mötet, lyssna och ställ öppna frågor. Var inte rädd om det blir tyst en stund, det kan ibland vara bra då ett budskap ska landa.

Frågor att ställa i samtalet

  • Hur ser medarbetaren på framtiden och eventuella kompetenshöjande åtgärder?
  • Om medarbetaren får välja, hur skulle framtiden se ut?
  • Var ligger engagemanget och drivkraften?
  • Vilka förmågor, kompetenser, kunskaper har medarbetaren?
  • Vad är nästa steg? Vad ska medarbetaren göra?
  • Hur ser tidplanen ut?

Efter samtalet

Avsluta med att knyta ihop mötet tillsammans. Be gärna medarbetaren sammanfatta så att ni har samma bild av mötet. Om det behövs, boka in en uppföljning


Dela