Utvecklande och coachande samtal

Det utvecklande samtalet är effektivt för att sätta förväntningar, skapa trivsel och bidra till löpande utveckling för såväl medarbetare som organisation. Det kan handla om ny kunskap, byte av roll internt eller att sätta mål.

Dela

yngre man lyssnar aktivt pa kvinnlig kollega

Coacha i det utvecklande samtalet

När du leder samtalet är det viktigt att ha ett coachande förhållningssätt. Det gör att medarbetaren kan hitta egna lösningar, känna mod att ta egna beslut och ta ansvar. Utgå ifrån individens kompetens, vilja och förutsättningar samt företagets behov av att gå från ett nuläge till ett nyläge.

Du som ledare behöver visa nyfikenhet, vara intresserad och ställa öppna frågor. Vidare behöver du se potentialen hos din medarbetare och våga utmana.

Innan samtalet – praktiska förutsättningar

  • Välj plats med omsorg. Du bör välja en plats där ni kan sitta i lugn och ro, gärna lite avskilt.
  • Om mötet behöver ske digitalt, var noga med att ni båda har kameran på genom hela mötet. Meddela medarbetaren innan om att sitta i lugn och ro utan störande moment.
  • Se till att ha gott om tid. Se till att ha goda marginaler före och efter andra möten och ha gott om tid för diskussion kring de frågor som dyker upp.
  • Var tydlig i möteskallelsen. När du är tydlig i kallelsen med vad mötet avser kan medarbetaren förbereda sig på ett bra sätt. Går man in med rätt förutsättningar kommer man fortare in på väsentligheterna.

Tänk igenom ditt förhållningssätt

Förbered dig genom att fundera på vilken typ av samtal du ska hålla, vilken roll du behöver ta och vilken information du behöver lämna.

Frågor att tänka igenom innan samtalet

  • Vad har du för mål med samtalet?
  • Vad ska det leda till?
  • Vill du vägleda eller korrigera ett beteende, få till en förändring?
  • Vill du upplysa eller informera?
  • Vill du utforska potential, utveckla eller stärka?
  • Har du en egen agenda, eget mål eller syfte med mötet? Hur ser den ut i så fall?

Förbered ett talmanus

Tag gärna fram ett manus med start och avslut samt ett antal punkter du vill avhandla däremellan. På det sättet kan du säkerställa att samtalet håller sig inom de ramar du önskar.

Under samtalet

  • Visa nyfikenhet och ställ öppna frågor.
  • Var tydlig med de krav som finns och var så transparent som möjligt.
  • Vad vill du se i nästa steg?
  • Vilken effekt vill du se?
  • Vilka konkreta handlingar ska ske på kort och lång sikt?

Uppkommer det frågor du inte kan svara på, be att få undersöka detta och återkom.

Efter samtalet

Avsluta med att knyta ihop mötet tillsammans, be gärna medarbetaren sammanfatta för att säkerställa att ni har samma intryck av mötet. Om det behövs, boka in en uppföljning.


Dela