Coacha och få andra att växa

Som facklig representant eller som chef kommer tillfällen när du behöver stötta en medlem och medarbetare mot nya mål. Till exempel hjälp att hitta sin egen väg vidare i en omställning. Att lära sig ett coachande förhållningssätt gör detta så mycket lättare. På TRRs seminarier finns möjlighet att lära sig mer om att coacha på ett praktiskt och handfast sätt.

Kategori

Tips från rådgivaren

Dela

Ett coachande förhållningssätt är ett förhållningssätt där vi gör varandra bättre och får människor att växa och växa in i sina större jag. Låter det lite flummigt? Kanske, men det är betydligt rakare än det låter och ett kraftfullt sätt att få människor att hitta sin egen väg framåt.

Eva Insero, rådgivare på TRR, seminarieledare och certifierad coach, förklarar:

– Alla vi människor ser på världen på olika sätt och för att kunna coacha behöver du förhålla dig värderingsfri till hur den du coachar ser på sin verklighet och sin värld. Om du lägger in dina egna värderingar om vad som är rätt eller fel hamnar ni i en återvändsgränd och du styr den andra personen. Med ett coachande förhållningssätt så styr du inte, i stället följer du den riktning din medlem/medarbetare tar samtalet.

Coaching handlar inte om att lösa någons problem utan om att stärka personen till att ta eget ansvar för att hitta sina egna svar. Med glimten i ögat säger Eva Insero att en bra coach ska vara lat, dum och långsam:

– Lat, eftersom det är den som coachas som ska jobba med att hitta sina egna vägar, en coach styr inte utan följer. Dum, eftersom en coach ska ställa de där "dumma", nyfikna frågorna, korta och öppna som hur, vad, vem och vart. Du vet att du har hittat rätt när det kommer reaktioner som tystnad eller ett förvånat ansiktsuttryck. Långsam i bemärkelsen att skapa ett avslappnat tempo som ger utrymme för den du coachar. Våga låta det bli tyst!

I ett coachande samtal i en omställning är det personen och hens mål som står i centrum, inte i första hand som medarbetare eller medlem. En chef coachar exempelvis sina medarbetare i ämnen som rör deras arbetsuppgifter, därför är det viktigt att sätta ramarna för rätt agenda. Här kliver man som coach in i en jämlik relation för att lyfta, stötta och bekräfta:

– Coaching har en tydlig struktur som tar fram kreativitet, längtan, drivkrafter, förmågor och styrkor. Coaching utgår från den egen vilja och förmåga till att ta ansvar för sina val och handlingar. Alla människor har en längtan av att växa och utvecklas innerst inne. Det är den längtan man kommer åt inom coaching, säger Eva Insero.

Så blir du en bättre coach

  • Coaching är lyssnandet, din intuition, lärandet och görandet tillsammans, att du förhåller dig värderingsfritt och nyfiket.
  • Var helt närvarande i nuet – var uppkopplad mot den du coachar.
  • Använd ett aktivt lyssnande på tre nivåer, som coach använder du nivå 2 och 3.
    • Nivå 1. Du lyssnar inåt, mot dig själv och dina egna erfarenheter och kunskaper Det använder du när du själv blir coachad, lär dig saker eller förmedlar information.
    • Nivå 2. Ett fokuserat lyssnande. Med fokus helt och hållet på den andra personen hens berättelse.
    • Nivå 3. Ett globalt lyssnande. Du hör mer än bara orden. Du väver in omgivningen, kroppsspråket, det som inte sägs men som sägs mellan raderna. Du använder dig av din intuition, "jag får en känsla av att......"
  • När du coachar så fördjupar du lärandet för den du coachar, men ser också till att personen går vidare och handlar: "hur tar du den här frågan vidare" "när gör du det".

Dela

Relaterat innehåll