Sätt stopp för skvallret i tid
Det skvallras på alla arbetsplatser, även om vi inte tror att vi själva gör det. Löst prat kan skapa en vi-känsla, men leder lika gärna till förtal och mobbning. Så här hanterar du skvaller på arbetsplatsen
Kategori
Tips från rådgivaren
Dela
Som chef:
- Åberopa en agenda – säg att frågan kommer att tas upp öppet för diskussion i stället för att skvallras om.
- Säg ifrån – visa att du inte tycker att den information som sprids är lämplig att prata om.
- Arbeta förbyggande – ta upp negativ och positiv återkoppling till vardags.
- Nyansera bilden – ställ följdfrågor av typen, "Är du säker på det?" "Har du pratat med honom eller henne?"
Som medarbetare:
- Sluta skvallra själv – haka inte på.
- Om du är kritisk till något eller någon – ta det direkt med personen.
- Det går alltid att säga "move on" – nu har vi pratat om Åsa i fem minuter, det räcker nu.
- Ställ en öppen fråga för att ta udden av skvallret.