Råd till blivande entreprenörer

Hitta ditt varför – vilket problem löser du åt din kund? Skapa nätverk och tänk sälj. Det är inredningsarkitekten Sofia Dahléns råd till blivande entreprenörer.

Kategori

Andra berättar

Dela

Sofia Dahlén är inredningsarkitekt och produktformgivare, och en av två grundare till Studio&Friends. Med fokus på offentliga miljöer jobbar företaget med inredningsarkitektur och produktdesign. Som namnet antyder är verksamheten baserad på nätverk.

Inredningsarkitekt_Sofia_Dahlen_under_lampor..jpg

Foto: Karl Nordlund

– Vi har startat i liten skala och har för närvarande inga planer på att växa. Vi knyter i stället frilansande kollegor till oss och skräddarsyr team utifrån den expertis som behövs i varje projekt, säger Sofia Dahlén.

Blev uppsagd under pandemin

Sofia Dahléns tanke på att starta eget företag har funnits länge. En period då familjen bodde i London testade hon att driva eget som inredningsarkitekt.

– Jag hade inte samma nätverk där och i längden hade det blivit för ensamt. När det dök upp en rolig tjänst valde jag att ta en anställning, säger hon.

När pandemin kom blev det ett hårt slag för arkitektbranschen.

– Företaget jag var anställd på drabbades. Jag var chef för en avdelning som lades ner och slogs ihop med en annan. Min tjänst försvann.

Såg möjligheter

Att bli uppsagd kändes tufft, men snart såg Sofia Dahlén en möjlighet.

– En kompis sa ”det här kan vara det bästa som har hänt dig” och nu är jag benägen att hålla med. Jag och en uppsagd kollega tänkte först starta varsitt företag, men snart växte det fram en idé om att göra det ihop.

Så tog Studio&Friends form.

– Perspektivet ”and friends” är jätteviktigt för oss. Du behöver ett nätverk, både i med- och motgång. Det är bra att ha stöd av varandra, men också att ha någon att fira framgångar med. Ensam är inte alltid stark.

Gick TRRs entreprenörsprogram

Värdet av nätverk var något Sofia Dahlén insåg genom TRRs entreprenörsprogram. En möjlighet som öppnade sig tack vare att hennes tidigare arbetsgivare var ansluten till TRR.

– Programmet lärde mig också att utgå från vilket problem vårt företag ska lösa för våra kunder. Att det är där vi hittar vår affärsidé. Löser du inte ett problem för en potentiell kund, så har du ingen affär.

Tack vare att Sofias tidigare arbetsgivare var ansluten till TRR, fick hon möjlighet att gå TRRs entreprenörsprogram.

Inventerade resurserna

Som blivande entreprenör behövde hon även få koll på sina egna resurser för att lösa kundernas problem.

– Det handlar inte bara om ekonomiska resurser, utan vilka resurser jag har som person. Vilka kunskaper finns omkring mig, i mitt nätverk, vilka människor att bolla med? Det var en aha-upplevelse för mig, säger Sofia Dahlén.

Började att sälja

Nästa steg var att tänka på hur Studio&Friends skulle lägga upp säljarbetet.

– Vi jobbar uppsökande och ser till att andra vet att vi finns, att vi söker uppdrag. Vi jobbar även ihop med andra företag i branschen, till exempel fastighetskonsulter och inredningsleverantörer och hittar kunder tillsammans.

Fick ett friare liv

I skrivande stund har Studio&Friends avverkat sina första månader. Trots att företaget har fullt upp är det lättare att få ihop livet.

– Som egen företagare är jag min egen chef och kan lägga upp jobbet som jag vill. Jag kan inte säga att jag jobbar mindre, men jag är mindre styrd av arbetstider och kan vara mer med mina barn.

Som egen företagare är jag min egen chef och kan lägga upp jobbet som jag vill.

Alla framgångar i företaget är till för att firas, menar hon. Till andra blivande entreprenörer vill hon skicka med ett sista råd.

– Det kommer att vara medgångar och motgångar. Var beredd på det och var tålmodig. Det är ganska troligt att ditt företag inte kickstartar på en gång. Ha is i magen och våga misslyckas. Många framgångsrika entreprenörer har startat en massa företag som inte ens längre finns.

Sofias råd till blivande entreprenörer

  • Börja i rätt ände. Vilka är dina drivkrafter, varför vill du driva företag och vad vill du uppnå med det?
  • Vad är din affärsidé. Vilket problem vill du lösa för kunden?
  • Skapa nätverk. Du kommer att behöva ta hjälp av andra, dessutom är det roligare att dela med- och motgångar med andra.
  • Tänk sälj. Hur ska du sälja och till vem? Se till att lägga tid på det. Fortsätt att sälja även när du har mycket att göra, annars har du kanske inget att göra sen.

Dela

Relaterat innehåll