Trygg ledning gav lyckad omställning

In i det sista gjorde de kunderna nöjda och jobbade för fullt. Medarbetarna på Com Hems kundservice i Örnsköldsvik höll flaggan i topp när verksamheten lades ner.

Kategori

Andra berättar

Dela

Det var i november 2018 som Com Hem blev en del av Tele2. Snabbt lanserades gemensamma kunderbjudanden inom bredband och mobiltelefoni och företaget organiserades också om. I juni 2019 kom beskedet att Com Hems supportenhet med 140 medarbetare i Örnsköldsvik skulle läggas ner.

– Det var förstås omtumlande, och de två första veckorna var röriga, berättar den dåvarande platschefen Mona Edin.

Men väldigt snart kom energin tillbaka. Medarbetarna var vana vid att lösa problem och se möjligheter. Den lokala ledningsgruppen satsade på att stärka den motivation som redan fanns. Positiv energi och bibehållen stolthet gjorde det lättare för alla att gå vidare.

– Efter att den första chocken lagt sig jobbade alla på otroligt bra. Det var fantastiskt att se arbetsglädjen och kämpaglöden.

Kundnöjdhet och produktivitet mättes löpande och gick i rätt riktning in i det sista. Kontoret fortsatte att vinna interna säljtävlingar.

Vissa medarbetare tog chansen att byta inriktning helt och påbörjade nya utbildningar, som till frisör eller lastbilschaufför. TRRs studieersättning underlättade. Många har fått jobb i Örnsköldsvik, och en del pendlar till Kramfors eller Umeå. Några har flyttat till Stockholm.

TRRs rådgivare Tomas Lind konstaterar att en viktig del av omställningsarbetet har varit att stötta medarbetarna i att upptäcka olika arbetsplatser och våga söka jobb som kändes helt nya för dem.

Mona Edin har själv gått vidare och är nu enhetschef på Lantmäteriet. Hennes insats får lovord av Tomas Lind:

– Com Hems lokala ledning var trygg, tillgänglig och trovärdig. Det har varit viktigt för en lyckad omställning.


Dela

Relaterat innehåll