Vikten av ett snyggt avslut

Uppsägningsprocessen behöver du som arbetsgivare hantera metodiskt och klokt. Annars kan den leda till både osämja och dåligt rykte.

Kategori

Tips från rådgivaren

Dela

En illa genomförd uppsägning kan få negativa följder. Medarbetaren kan känna sig kränkt och orättvist behandlad, och kommer då inte tala väl om dig som arbetsgivare, vilket svärtar ner företagets rykte och varumärke. Ett dåligt avslut kan även dröja sig det personliga måendet och jobbsökandet en lång tid efter uppsägningen.

TRR har i samarbete med ledarskapsforskaren Caroline Lornudd gjort en studie där vi undersökt hur uppsagda upplevt avslutsprocessen och vad de har för önskemål på området. Ur studien har fyra punkter utkristalliserats för en medarbetarfokuserad avslutsprocess.

  • Se till att alla får samma information och att den är konkret, transparent och tydlig.
  • Gör vad du kan för att mildra de negativa konsekvenserna genom att till exempel erbjuda ett bra avgångsvederlag, en värdig och respektfull omställningsprocess och stöd att komma vidare i arbetslivet.
  • Möt varje medarbetare där den befinner sig och ha en fortlöpande dialog under hela processen.
  • Lägg fokus på avtackningen och stäm av med medarbetaren hur denne vill ha det. Sista intrycket är väldigt viktigt!

Med dessa fyra tips i ryggen blir det lättare för dig att fatta rätt beslut och agera på ett sätt som både gagnar medarbetaren och företaget.


Dela

Relaterat innehåll