Vid uppsägning – så genomför du svåra samtal
Att genomföra svåra samtal och lämna ett obekvämt besked kan vara utmanande. Med vår guide kan du genomföra samtalet på ett respektfullt och tydligt sätt. Kontakta oss på TRR för ytterligare stöd.
Dela

Vid en omställning behöver du som ledare hantera en rad olika typer av samtal. Här får du ett antal tips. Oavsett samtalstyp, behöver du förbereda dig så att informationen ges och mottas på ett respektfullt sätt.
Var konkret och tydlig i uppsägningssamtalet
Förbered ett manus där du har inledning och budskap klart. Kom snabbt till ämnet, du vinner på att gå rakt på sak och vara konkret. Ta reda på fakta och bakgrundsinformation inför mötet så att du kan svara på frågor.
Visa empati och lyssna aktivt
En uppsägning kan vara svår och väcka starka känslor hos medarbetaren. Samtidigt behöver det du säger få landa hos personen. Det är viktigt att du som genomför samtalet lyssnar och låter medarbetaren få reagera på budskapet. Tystnad kan vara jobbig men är inte farlig.
Checklista: Så förbereder du dig inför uppsägningssamtalet
- 1Förbered dig nogaFundera på vilken reaktion du kan komma att möta och hur du som person tar emot olika reaktioner. Se till att behålla lugnet och att budskapet går fram. Ta reda på så mycket bakgrundsinformation du kan för att kunna svara på frågor.
- 2Tänk igenom budskap, mål och önskad effektFörbered ett manus där du har inledning och budskap klart.
- 3Kom till ämnet snabbtUndvik småprat, kom till kärnan så fort du kan.
- 4Var konkret och tydligBerätta vad som kommer att ske och varför det sker. Upprepa budskapet vid behov.
- 5Stå för budskapet – tala i jag-formDet är du som framför budskapet, stå bakom det.
- 6Visa empati och lyssna aktivtGe utrymme för reaktion och reflektion. Försäkra dig om att budskapet har gått fram.
- 7Informera om nästa stegVad händer nu, är det något du behöver återkoppla om?
- 8Boka in ett uppföljningsmöteInnan ni lämnar mötet, boka in ett uppföljningsmöte.
Använd våra samtalsmallar när du förbereder dig
Ladda ner samtalsmall 1
Ta inspiration av ett väl genomfört och ett mindre väl genomfört samtal
Ett mindre bra genomfört samtal – exempel
Undvik detta när du ska genomföra ett svårt samtal med en medarbetare.
Ett väl genomfört samtal – exempel
Ta inspiration av ett väl genomfört samtal.